Search This Blog

Friday 30 December 2011

kantoi

last week was an extremely hectic week for me.
mana tidak nye, last minute jadi calon kursus integreti buat kat pangkor. APA?  integriti? aku ada wat salah ke kena pi kursus neh?
walaupun dok simpan dendam kesumat nak bercuti ke situ bersama family, akhirnya tercapai juga impian tersebut but in a different scenario.
wanita comel dapat cuti dan bersama acik ikut aku ke pangkor. along ada kuliah dan angah tengah sibok uruskan SIT (supervised industrial training) yang berkaitan dengan kursus dia kat otomotive college. aku ingat dari dia merempit dan mendrift, baik jadi pemandu lumba litar. tapi wanita comel dah kata awal-awal tak nak kehilangan anak usia muda, mungkin angah sampai ke tahap mechanic litar lumba kat sepang jer kot!
rupernyer Institut Integriti Malaysia tengah cari calon untuk jadi pensyarah sambilan bagi pihaknya. kursus plak direncanakan sampai ke malam. frust betul aku, 4 hari 3 mlm di pangkor tak cecah kaki ke laut, melopong, tengok dari jauh jer. it rains cats and dogs for the whole duration i was there.
anyway, lepas pangkor terus perjalanan ke pulau pinang dan bermalam di sana untuk hadir kenduri kahwin cucu saudara (jangan tak tahu - aku dah jadi tok su panggilan my side of the family).
next destination - mother in law dekat bruas perak. i bet most  of you guys don't know where that is. it is an historic town in the state of perak. during the olden days indian traders and merchants has sailed up the perak river and set up dwelling by the riverside and the state government has turn that into a historic site for tourist to visit.
oh i was talking about bruas! if you happen to drive at 80 km per hour through bruas town and you happen to blink at the same time, chances are you would miss the whole town. it looks very much similar to the ghost town of gopeng le kot! but bruas is alive with activities.
musim buah plak so banyak le durian, rambutan, nangka dan kelapa (i know nangka and kelapa is not a seasional kind of fruits, just want to make the list longer). what a relief to be able to enjoy the best home cooking of my inlaws (mother and single elder sister) yang memang terror habis masakan mereka, sampai ke tahap menjilat jari, pinggan dan mangkok.
aku plak ganjil sikit, bila dah penat aku kerap meraban. dulu masa aku single beberapa kali juga aku mimpi terbang yang membuatkan aku tersedar dalam keadaan benjol dan kesakitan di bawah katil. memang aku tidur ganas. mak cakap masa aku kecik, dia tak bedongkan kaki aku yang kuat menendang.
masa baru-baru kahwin rasa nak ikat je kaki bila malam, mana le tahu mimpi punya hal isteri aku terajang jatuh katil - camna nak convince mak mertua aku yang aku bukan menantu yang buas dan ganas atas katil? - tak ke jadi kes penderaan plak nanti?
terkejut nyer aku bila amar, a nephew about 9 years of age (how innocent the kids are) told me, "Amar dah tahu pasal apa paklang (panggilan wife side of the family) kekadang cakap tellor.  paklang merepek semalam cakap orang putih sebijik macam kat tv, ha...".
alamak! malunyer. tu dia belum tengok lagi aku nose dive off the bed onto the lantai. adussss
kantoi aku.

No comments:

Post a Comment

Pages