Search This Blog

Tuesday 26 June 2012

marilah mari pergi mengundi

nyet..nyet...nyet...(henset aku tetiba berbunyi)
aku: "assalam! pakabar man?"
man: "baik, ni nak tanya, ko ngundi kat mana?"
aku: "eh putrajaya la! kenapa ko cemas sangat ni? kan kita sama-sama tukar alamat kat jpn dan seterusnya tukar tempat undi di sini tempoh hari" 
man: "betul tu, minggu lepas ada orang tepon aku suruh sahkan kat mana aku ngundi, aku cakapla putrajaya. tapi aku cam tak sedap hati jer. aku suruh adik aku pergi ke pejabat surunjaya pilihanraya malaysia di pekan bu#!$ Mer$@j@m. ko tahu semakan menunjukkan aku masih ngundi di sana.


sebenarnya ini salah satu je panggilan tepon yang aku terima dari rakan-rakan yang serius nak menjalankan tanggungjawab mereka. ali yang ramai rakan perniagaan berbangsa indon dan myanmar juga mengesahkan rakan-rakan tersebut kini telah diberikan kad pengenalan warna merah, sikit masa lagi dapat kad biru. diperkhabarkan inilah calon-calon pengundi yang akan mengisi tempat yang telah dikosongkan di sesuatu kawasan. "betoi aku cakap" bentak ali.


astagfirullah, apa nak jadi. sampai begitu sekali kah percaturan politik sehingga sanggup menggadaikan maruah dan negara sendiri, semata-mata nak menang undi?


masih terngiang-ngiang lagu


marilahmari,
pergi mengundi
tunaikanlah kewjipan 
pada negara

2 comments:

  1. doakan yg terbaik utk negara....hurmm...

    ReplyDelete
  2. thanks Zu, doa tetap doa tapi rasa macam itu tindakan yang paling klas bawah skali. kalaulah kita sume dapat merubah kemungkaran dengan sepasang tangan yang sasa ini.

    ReplyDelete

Pages