Search This Blog

Thursday 12 January 2012

adilkah hidup ini?

tetiba aku dihujani dengan satu soalan mudah yang tak dapat aku mencari jawabannya (chewah macam intro sebuah novel plak).
"adilkah hidup ini"
otak aku pun berputar ligat. samakin lama semakin ligat, akhirnya, aku yang pening dan mabuk sendiri.

al kisah nya begini.
kawan aku ni keje gomen kumpulan 48 dan  tinggal di kuarters kerajaan rumah berkembar di putrajaya. bertahun-tahun dia diulit kemudahan dan kemewahan. tahu jer lah, semi-d memang besar, 5 bilik tidur dan 4 bilik mandi dilengkapi setiap unit dengan saluran gas masak sekali. baca meter je tak payah nak tanggung atas bahu tong gas tiap bulan.
kawan aku ni dah nak bersara akhir tahun makanya kenalah keluar dari quarters kerajaan. masalahnya dia dah jatuh cinta dengan kehidupan di putrajaya dan ingin menghembuskan nafas terakhirnya di sini. dia pun tak buang masa terus 'house hunting' di sekitar purtajaya.
"gee!" -pangilan favourite kekawan pada aku, singkatan kepada perkataan haji.
"aku tak tahu apa nak kata. aku rasa begitu tertipu" maka aku bertanyakan siapalak yang tipu dia.
"aku sebenarnya bertuah dapat kemudahan quarters ni. tapi kemewahan sementara" aku pi cari rumah sebandingnya untuk dibeli ko tahu berapa rata-rata harganya?" nadanya dah agak panas. "semi-d di putrajaya sekurang-kurangnya 1.2 million. pegawai macam aku loan terhad kepada rm300,000, kalo laki bini pinjam joint loan pun tak lepas. pada usia aku sekarang aku kena bayar rm3,500 sebulan sorang. mana mampu nak beli rumah di sini." suaranya penuh kesal. kerajaan tak pikir ke ini penipuan kepada rakyat. sebab tu lah aku tak heran jika pegawai kerajaan makan rasuah   berlipat ganda sekarang. harga rumah perlu dikawal.gomen kena buat sesuatu."
terkedu aku mendengar penjelasannya.

sebenarnya di putrajaya ni ada dua klas yang begitu ketara. kuarters hanyalah penginapan sementara untuk pegawai-pegawai kerajaan dan finishingnya juga berstandard gomen. nun di pinggir tasek dan di lereng bukit, tersergam indah rumah-rumah semi-d dan banglo yang kemasan dan build-up area yang begitu high-end. tengoklah kereta di porch, semua mewah belaka. kini wujudlah dua darjat dan kasta berlainan.

dalam sedikit masa lagi, golongan super-kaya akan memagari segelintir pegawai-pegawai kerajaan yang berpendapatan sederhana dengan penempatan sementaranya. sang maha master planner putrajaya akan ketawa terdekeh-dekeh kepuasan. "awat depa ingat aku buat putrajaya ni untuk kaum merempat? nun di istananya, di puncak bukit , dikumpulkan segala saudara-maranya yang berstatus meliana belaka lalu dia berkata di dalam pelat negeri periuk nasi malaya" the wetha is so klear, come, let's take piksya togetha......hahaha.
and they live hapily ever after!

morale of the story?
fair? fairness? - it's only the color of the skin. justice is another matter altogether.
siapa kata tiada penindasan di putrajaya?

2 comments:

  1. salam bro ..

    boleh tahan 'bantai' .. haha.. nak je ditambah sebenarnya tapi lom sampai masa ..

    berkenaan dengan 'pelawaan' tu , cam menarik tapi nak kukuhkan kat dunia maya dulu .. Apa pun , terima kasih atas pelawaan .. Kalau free , leh lepak pekena teh sambil turunkan ilmu penulisan ni kat aku.. hehe .. Dahagakan ilmu ..

    ReplyDelete
  2. wow..first follower bro Ben tuh..hehehe..nak ajak minum air..ajak aku sekali..hehehehehe...

    ReplyDelete

Pages